I den här e-tjänsten kan du ansöka om bygglov eller andra lovärenden samt göra en anmälan för Attefallsåtgärder eller andra anmälningsplikiga åtgärder. Du kan också ansöka om förhandsbesked och strandskyddsdispens via denna e-tjänst. Är du osäker på om den åtgärd du önskar utföra kräver tillstånd? Läs mer på vår webbsida genom att klicka här.
Uppgifter att ha till hands
Bank-ID
För att använda e-tjänsten loggar du in med bank-ID. Du kan när som helst spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på "Min sida" som finns under menyn uppe till höger.
Söker du för ett företag?
Om du agerar för ett företag kommer du kunna ange det i e-tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga bank-ID för att ansöka och sedan följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Tänk på det här
Krav på ritningar
Ritningar ska vara fackmannamässigt utförda. De ska vara skalenliga, tydliga och lättlästa. Mer information om ritningar och olika exempel hittar du på vår webbsida genom att klicka här.
Filformat
Använd gärna filformatet pdf för både ritningar och övriga dokument. Filstorleken får totalt inte vara större än 100 MB. Om dina handlingar tar större utrymme än så måste du dela upp antalet handlingar och komplettera med resterande när ditt ärende har registrerats. Du kan enkelt komplettera ett ärende med hjälp av e-tjänsten ”Komplettera ditt pågående ärende”.
Du kan endast skicka in handlingar i följande format: pdf, gif, jpeg, jpg, png, tif, tiff, doc, docx
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggningen av din ansökan och det är du som sökande som ansvarar för att fakturan betalas.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan tas emot av bygglovsavdelningen som kommer att granska ärendet utifrån de regler som gäller för den aktuella fastigheten och för åtgärden. Vi kommer i första hand att kontakta dig via den e-postadress du anger, under tiden vi handlägger ditt ärende.