Använd denna e-tjänst för att
- Anmäla ny miljöfarlig verksamhet.
- Meddela förändringar i en befintlig miljöfarlig verksamhet.
- Meddela flytt av befintlig miljöfarlig verksamket till ny adress inom kommunen.
- Lämna information om ägarbyte/övertagande av verksamhet.
- Lämna information om att verksamheten upphör.
Du måste ha e-legitimation/BankID för att kunna använda e-tjänsten. Om du agerar för ett företag eller kommun kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID för att kunna anmäla.
Viktigt att veta innan du skickar in din anmälan
En anmälningspliktig verksamhet får påbörjas tidigast sex veckor efter det att anmälan har lämnats in till miljö-och hälsoskyddsavdelningen, om vi inte meddelar något annat.
Nedläggning av verksamhet
När du planerar att avveckla en verksamhet är det viktigt att tänka på hur du tar hand om utrustning och fasta installationer, samt hur du rengör och tar hand om farligt avfall. Du behöver även informera miljö- och hälsoskyddsavdelningen om de åtgärder du planerar. Vi finns även som bollplank om du har funderingar över hur du bör gå till väga.
Fundera till exempel över följande:
- Hur ska ni ta hand om använd processutrustning inklusive rörledningar och liknande? Inklusive tömning av bad, hydrauloljor och andra vätskor.
- Hur ska ni ta hand om kvarvarande kemikalier, farligt avfall och annat avfall?
- Hur ska ni ta hand om avfall som uppkommer i samband med nedläggningen? Exempelvis slam från oljeavskiljare, använda filter från reningsutrustningar, spillolja och rivningsavfall.
- Om oljecistern eller oljeavskiljare finns, hur ska ni ta hand om och rengöra dem?
- Finns det aggregat med köldmedia? Hur tar ni hand om köldmediet och aggregaten?
- Vilka åtgärder behövs för ventilationssystem, energisystem, tryckluftssystem, elsystem, vatten- och avloppsledningar? Finns behov av rengöring? Hur ska avfall tas omhand?
- Behöver väggar, golv, tak och utomhusytor rengöras eller saneras?
- Ska byggnader eller andra större anläggningsdelar rivas? Tänk på att det kan behövas rivningslov. Finns det behov av miljötekniska undersökningar av byggnaderna innan rivning? Framför allt äldre byggnader kan innehålla byggnadsmaterial som ska hanteras som farligt avfall.
- Finns förorenad mark som behöver saneras? Behövs några undersökningar?
- Finns förorenat vatten eller vattenområde som behöver saneras? Behövs några undersökningar?
Avgift
Miljö- och hälsoskyddsavdelningen tar ut avgift för handläggningen av anmälan. Syftet med avgiften är att finansiera kommunens tillsynsarbete och att de som bedriver verksamhet där tillsyn behövs, ska stå för kostnaden som följer. Kommunfullmäktige i Järfälla har fastställt en taxa som beskriver vilka avgifter som tas ut. Miljöbalkstaxan och övrig information om att starta och driva en miljöfarlig verksamhet hittar du här: Starta och driva miljöfarlig verksamhet - Järfälla kommun
Om e-tjänsten
Du kan när som helst spara ett påbörjat ärende och fortsätta vid ett senare tillfälle. Dina sparade ärenden finns på Min sida, som du hittar under menyknappen högst upp till höger på denna sida.
Klicka på Logga in för att starta e-tjänsten.
Behandling av dina personuppgifter
De lämnade uppgifterna dataregistreras enligt Dataskyddsförordningen, GDPR. Dataregistret används för administration av miljö- och bygglovsnämndens ärenden. För information och rättelse i registret vänder man sig till miljo.och.bygglovsnamnden@jarfalla.se. Du kan läsa mer om GDPR på vår hemsida.
Om du har skyddade personuppgifter ska du inte använda e-tjänsten. Hör av dig till vår kundtjänst för mer information.